Dodano przez: | 24 października 2017
Ministerstwo Sprawiedliwości, we współpracy z norweską organizacją „Trygg Læring” zorganizowało w Warszawie międzynarodową konferencję „Edukacja prawna młodzieży szkolnej oraz mediacja w szkole – w świetle teorii i praktyki”.
– Od naszej pracy w dużej mierze zależy, jak młodzi ludzie będą korzystać z instytucji, które przysługują w państwie obywatelowi. To ważne dla jakości życia społecznego – zaznaczył Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Michał Woś, który otworzył konferencję.
Znaczenie edukacji prawnej młodzieży i propagowania w szkołach mediacji, jako najlepszej formy rozwiązywania konfliktów, podkreślali również Ingrid Norstein – Radca w Ambasadzie Królestwa Norwegii, Piotr Gajewski – dyrektor Departamentu Informacji i Promocji Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Aleksandra Siemianowska – dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich w Ministerstwie Sprawiedliwości.
Wymiana doświadczeń
Pierwszy dzień konferencji poświęcony był edukacji prawnej dzieci i młodzieży. Inicjatywy Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawiła dr Izabela Bogucka – wicedyrektor Departamentu Spraw Rodzinnych i Nieletnich w Ministerstwie Sprawiedliwości. Ministerstwo w ostatnim czasie przygotowało kilka projektów, między innymi „Dzień z prawem„, „Sądy przyjazne szkołom, szkoły przyjazne sądom”, a kolejne będą intensywnie wcielane w życie.
Sędzia Krzysztof Jerzy Piaseczny zaprezentował działania edukacyjne realizowane w polskich sądach. O dokonaniach Ośrodka Rozwoju Edukacji mówiła wicedyrektor tej placówki, dr Beata Jancarz-Łanczkowska. Z kolei dr Monika Kończyk, Pomorski Kurator Oświaty, naświetliła jak wygląda edukacja prawna z perspektywy kuratorium oświaty.
Doświadczenia polskie można było skonfrontować między innymi z brytyjskim systemem edukacji prawnej w szkołach, który był tematem wystąpienia dr Amira Paz-Fuchs z Sussex University w Wielkiej Brytanii.
Dobre praktyki
Druga część konferencji, przypadająca w Międzynarodowym Dniu Mediacji, poświęcona była w całości właśnie tematyce mediacji w szkole. Przedstawiono dobre praktyki w Polsce, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Gruzji oraz w Czechach. Przeprowadzono interesującą dyskusję („Czego potrzebuje polska szkoła aby stosować mediację?”), a także warsztaty dla pracowników sądów, kuratoriów oświaty oraz przedstawicieli Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Głos młodzieży
Programy mediacji rówieśniczej przedstawili sami uczniowie. Poza młodzieżowymi mediatorami z Centrum Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej w Gdańsku, wystąpili uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Ziębicach oraz Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Hipolita Cegielskiego z tego samego miasta. Doskonale zostały przyjęte także warsztaty prowadzone przez trenerów organizacji „Trygg Læring” – norweskiego partnera konferencji .
Dwudniowa konferencja (18-19 października) została zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego „Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości/Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości” finansowanego ze środków funduszy norweskich oraz środków krajowych.