Dodano przez: admin | 9 lutego 2017
W związku z wdrażaniem przez Departament Sądów, Organizacji i Analiz Wymiaru Sprawiedliwości projektu pn. Nowoczesne metody zarządzania sądami (wdrożenie) zrealizowano dla Ministerstwa Sprawiedliwości umowę obejmującą kompleksową organizację, przeprowadzenie i obsługę merytoryczną, logistyczną warsztatów z zakresu doskonalenia kompetencji społecznych i organizacyjnych dla 1800 pracowników sądów powszechnych wraz z zapewnieniem bazy noclegowej, wyżywienia oraz materiałów dydaktycznych i promocyjnych.
Warsztaty były realizowane w okresie od 17 października do 9 grudnia 2016 r.
Warsztaty z zakresu doskonalenia kompetencji społecznych i organizacyjnych objęły następujące bloki tematyczne:
- Komunikatywność
- Współdziałanie
- Motywowanie innych
- Zarządzanie informacją
- Delegowanie i egzekwowanie wykonania zadań.
Warsztaty były skierowane do kadry kierowniczej sądów powszechnych (sądy apelacyjne, sądy okręgowe, sądy rejonowe).
W warsztatach wzięło udział łącznie 1801 uczestników.
Lp. |
Apelacja |
Liczba uczestników warsztatów |
1. | białostocka |
131 |
2. | gdańska |
221 |
3. | katowicka |
163 |
4. | krakowska |
145 |
5. | lubelska |
182 |
6. | łódzka |
180 |
7. | poznańska |
119 |
8. | rzeszowska |
108 |
9. | szczecińska |
165 |
10. | warszawska |
162 |
11. | wrocławska |
225 |
RAZEM |
1801 |
Najbardziej wybrzmiewającą uwagą z niemal wszystkich sprawozdań trenerów jest ogromna potrzeba podnoszenia kompetencji społecznych i organizacyjnych kadry kierowniczej sądów powszechnych. Motywacja, zaangażowanie, ciekawość uczestników oceniane były przez trenerów bardzo wysoko. Uczestnicy świadomie i celowo wybierali poszczególne tematy warsztatów, które ich zdaniem przyczynią się doskonaleniu poszczególnych kompetencji, które będą mogli wykorzystać w pracy w sądzie. Brak przypadkowości, duża świadomość uczestników, sprzyjały atmosferze nauki. Uczestnicy chętnie brali udział w ćwiczeniach, udzielali się w dyskusjach, dzielili się swoimi doświadczeniami z pracy, omawiali problemy i sytuacje z ich pracy zawodowej.Uczestnicy byli bardzo przyjaźnie nastawieni do uczenia się, zadawania pytań, dochodzenia do wniosków i rozwiązań, podawali szereg sytuacji trudnych i ćwiczyli przyswajane techniki na konkretnych zawodowych przypadkach.
Opinie uczestników o warsztatach były zdecydowanie pozytywne. Wpływ na to miały przede wszystkim aspekty merytoryczne – bardzo dobre przygotowanie trenerów, przekazywane treści, materiały dydaktyczne. Duże wrażenie na uczestnikach wywarła forma warsztatowa, niektórzy zaznaczali, że pierwszy raz uczestniczą w tego typu zajęciach. Dużo zajęć praktycznych, małe grupy warsztatowe, podejście trenerów tworzyły atmosferę otwartości, sprzyjającą dzieleniem się problemami i doświadczeniami. Zróżnicowanie grup (uczestnicy z różnych sądów) umożliwiało wymianę doświadczeń oraz ukazanie skali pewnych problemów, które często są takie same w różnych placówkach.
Warsztaty z zakresu doskonalenia kompetencji społecznych i organizacyjnych w ramach projektu Nowoczesne metody zarządzania sądami (wdrożenie) okazały się w opinii uczestników warsztatów oraz trenerów odpowiedzią na realne potrzeby kadry kierowniczej sądów powszechnych. Rekrutacja do projektu oraz informacje zwrotne pokazały ogromne zainteresowanie i potrzebę ze strony kadry kierowniczej sądów, udziałem w warsztatach doskonalących kompetencje społeczne i organizacyjne. Dodatkowo forma warsztatów okazała się bardzo atrakcyjnym sposobem przekazywania treści i doskonalenia kompetencji, a małe 15 – osobowe grupy warsztatowe sprzyjały atmosferze otwartości, zaufania, umożliwiały ćwiczenie umiejętności praktycznych. Uczestnicy zwrócili uwagę na potrzebę uruchamiania większej ilości tego typu zajęć w przyszłości, nie tylko dla kadry zarządzającej, ale dla szerszego grona pracowników (pracowników niższego szczebla oraz dla ich przełożonych), co wpłynęłoby na usprawnienie wprowadzania zmian w funkcjonowaniu sądów. Jednocześnie aż 93 % osób zadeklarowało, iż nabyte na warsztacie kompetencje będą mogły wykorzystać w pracy zawodowej,